Direct contact? Bel ons: +31 (0)20 611 6688

DJI_0041_M3X2647IMG_1063

Swift 10

Een begrip in de wereld van de offshore: de Swift 10. Na zes jaar boringen uitvoeren op de Noordzee, ligt het werkeiland sinds september voor een demobilisatie op de gezamenlijk kade van de United Stevedores Amsterdam (USA)- en Dutch Offshore Base (DOB)-terminal. 'Met zijn poten in de grond.'

Paul Brink, adjunct directeur USA, vindt het allemaal geweldig. Voor hem op de kade rijst de Swift 10, een hoogtechnologische boorplatform dat naam maakte met het ontsluiten van de kleinere olie- en gasvelden in de zuidelijke Noordzee. Gebouwd door Swift Drilling (2010), in opdracht van de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM), is de Swift 10 met ruimte voor slechts vijftig tot zestig bemanningsleden ongeveer de helft slanker dan een conventioneel booreiland. Met minder bemanning, maar meer mechanisatie was dit platform goedkoper in operatie, waardoor de kleine velden alsnog winstgevend konden zijn. Dat was toen, nu is het woord aan Brink. "De afgelopen zes jaar is het werkeiland continue ingezet op diverse projecten op de Noordzee. Er is nu tijd en gelegenheid om herstelonderhoud uit te voeren aan en op het werkeiland en hem daarmee gereed te maken voor een volgende klus."

Brink vertelt dat met de komst van de Swift 10 een nieuw hoofdstuk voor zijn terminal is aangebroken. "Het is de eerste keer dat er aan onze kades een werkeiland ligt met zijn 'poten' in de grond. De rig staat twintig meter uit de kade, waardoor het nog best een uitdaging was om met een gangway (op vijf meter hoogte) verbinding met de wal te maken."

Derde grote project
Voor USA is het mooi dat er een werkeiland voor de kant ligt. En straks met het mobiliseren voor een nieuwe klus zal dit weer werk opleveren, verwacht Brink. Immers, als zich nieuwe opdrachten aandienen, zal het eiland weer operationeel in orde moeten worden gebracht. "Wij laten zien dat dit soort klussen in de haven van Amsterdam - en bij USA/DOB - uitstekend te doen zijn. En dat wij hier voor geëquipeerd zijn om dit uit te voeren." Na het werk op de Solitaire (o.a. het vervangen van een 300-tons kraan voor een 800-tons kraan) - wat voor Amsterdam en ons ook een uniek project was - en na het mobiliseren van de Conquest MB1 voor een groot hijsklus in de Golf van Mexico, is de Swift 10 het derde grote project waarmee USA en DOB (a joint venture of Ter Haak Group, Dutch Offshore Group and Rotterdam Offshore Group) laten zien wat ze in hun mars hebben. Brink: "Ook voor windenergieprojecten kunnen wij met de ruimte en mogelijkheden voor op- en overslag, en met de kennis en ervaring met dit soort projecten binnen de groep, een uitstekende partner zijn voor diverse partijen."

Bron: AMPORTS

Terug naar nieuwsoverzicht

Volg Ter Haak Group!